Struktura trhu

  • strukturou trhu myslíme množství a sílu prodávajících a kupujících
  • struktury trhu
    • dokonalá konkurence
      • mnoho prodávajících a mnoho kupujících, nikdo z nich nemůže ovlivňovat chování trhu
      • jsou nabízeny stejné statky a služby od vícero prodávajících, všichni mají stejné informace, prodávající a kupující mohou vstupovat na trh a opouštět ho z vlastní vůle
      • příklady – burza cenných papírů, zemědělské komodity, surovinové trhy
    • monopolistická konkurence
      • mnoho prodávajících a kupujících, avšak mnoho jedinečných produktů
      • příklady – potravinářství, oděvní průmysl, kosmetika, atd…
    • oligopol
      • trh ovládá několik velkých firem, kde dominují oligopoli
      • cenová konkurence příliš nefunguje
      • příklady – špičková elektronika, automobilový průmysl, telekomunikace, počítačové technologie, někdy i potravinářství (kolové limonády), atd…
      • příliš vysoké náklady na vstup pro malé firmy, někdy patentová ochrana
    • monopol
      • jediný prodávající, celou nabídku určuje jedna firma, neexistuje substitut výrobku s služby
      • jiné firmy nejsou schopny vstoupit na trh
      • obvykle jsou zakázané
      • zákonné výjimky
        • veřejně prospěšné podniky
        • duševní vlastnictví
      • příklady – doručování dopisů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.