Informační systémy ve službách

Informační společnost

  • společnost je založena na integraci informačních a komunikačních technologií do všech oblastí života
  • mění se společenské vztahy a procesy
  • vliv na – podnikání a ekonomiku

primárním „motorem“ ekonomického růstu přestávají být hmotné zdroje a stávají se jím informace

Informace

  • jsou nezbytným předpokladem úspěšného řízení
  • dostávají se do středu strategických zájmů
  • mohou přinést konkurenční výhodu
  • samy o sobě se staly zbožím

Trendy v informační společnosti

  • globalizace
  • rozvoj globální komunikace
  • transformace podniků
  • transformace industriální ekonomiky
  • rozvoj digitálních firem
  • CRM (Customer relationship management – řízení vztahů se zákazníky)

Systém a informační systém

Systém = “Množina prvků a vazeb mezi nimi, zavedených na vymezeném reálném objektu z hlediska reálného cíle.

Systém je možné interpretovat jako:

  • systém zpracování dat
    • pořízení dat → uchování dat → zpracování dat → prezentace dat
  • systém pravidel a způsobů řízení v určité organizaci
    • pravidelné porady, neformální setkání, jednání
    • firemní kultura
  • jeden ze systémů v každé organizaci
    • zdůrazňuje pojetí IS jako obslužné aktivity, zabezpečující hlavní činnost firmy

Podnikový informační systém zpravidla zahrnuje aspekty více disciplín: datové, organizační, procesní, metodický, technologický, ekonomický, obchodně podnikatelský.

S rostoucí úrovní systému stoupá i význam informací a mění se i jejich funkce a charakter.

Vztah IS a IT

  • IS – informační systém → principy relativně stálé, neměnné
  • IT – informační technologie → všechny prostředky, využívané k pořízení, uchování, zpracování, prezentaci a přenosu dat (HW, SW, FW,…); dynamicky se vyvíjejí

Tvrdé a měkké systémy

  • tvrdé systémy – pracují sami, automatizovaně
  • měkké systémy – potřebují obsluhu člověkem