Ochrana spotřebitele

Právo na bezpečnost

  • ze zákona nesmí nikdo nabízet a prodávat nebezpečné výrobky
  • zabezpečení dostatečných hygienických podmínek
  • zajištění nezávadnosti výrobků

Právo na informovanost

  • spotřebitel má právo vědět co kupuje – přesné složení, vlastnosti
  • informace o použitelnosti, minimální trvanlivosti
  • jaké jsou podmínky prodeje a záruky s ním spojené
  • informace, jak výrobek používat – v češtině
  • nebezpečí, která mohou provázet použití výrobku
  • informace kde lze reklamaci uplatnit a kde se uplatňuje zá

Právo na:

Právo na výběr

  • zákon o ochraně hospodářské soutěže > právo vybrat si výrobek od jakékoliv firmy
    • zamezuje omezování konkurence
  • nebýt diskriminován
    • prodávající se musí chovat v souladu s dobrými mravy a žádného zákazníka diskriminovat

Datum použitelnosti x trvanlivosti

  • po datu minimální trvanlivosti – může se prodávat odděleně od ostatního zboží s výrazným označením
  • datum spotřeby – po tomto datu se nesmí prodávat

Právo na zkontrolování zboží a ukázání vlastností

  • v případě doručení zboží kurýrem a poštou

Reklamace

  • rozpor s kupní smlouvou
    • projeví-li se rada do 6 měsíců od převzetí,
      • spotřebitel je ve výhodě – musí dokazovat prodávající vadnu zboží
    • práva z vadného plnění nelze uplatnit na vadu, na kterou byla dána sleva nebo na běžné opotřebení
    • reklamace nelze uznat na zboží, které bylo získáno zdarma
    • právo na dodání věci – i v případě odstranitelné vady má spotřebitel při opakování vady právo odstoupit
  • reklamace
    • pokud nebrání řádnému užívání – možnost nárokovat slevu
    • pokud brání řádnému užívání – možnost nárokovat opravu, při 3. reklamaci vrácení peněz
    • nevztahuje se na zboží, které
      • bylo zdarma (dárek k jinému výrobku)
      • bylo zlevněno pro vadu
    • nutná přítomnost osoby na prodejně, která je oprávněná vyřizovat reklamace
    • nemusí být v originálním balení
    • musí se sepsat reklamační protokol – i při zamítnutí reklamace
    • po vyřízení reklamace musí prodejna vydat potvrzení o datu
    • reklamace musí být vyřízena do 30 dnů
  • zboží nakoupené mimo provozovnu
    • lhůta na rozmyšlenou – 14 dní od převzetí zboží, možnost vrácení bez nutnosti zdůvodnění

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.