Cena je výše peněžní úhrady zaplacená na trhu na výrobek či službu. Obecně platí, že množství zboží, které zákazník nakoupí závisí na ceně zboží. Obecně mají zákazníci zájem o levnější zboží. Určitý okruh zákazníků může přivést i vysoká cena. Příliš levné zboží může zákazníka odradit, protože může pochybovat o kvalitě výrobku.
Cíle podniku při stanovení ceny
- 8dosáhnout maximálního zisku
- získat větší podíl na trhu
- špičková kvalita
- zvýšit objem prodeje
Metody stanovení ceny
- nákladová tvorba cen
- spočítají se náklady a připočítá se míra zisku + DPH
- nevýhody: nepřihlíží ke konkurenci nebo poptávce
- .metoda orientovaná na konkurenci
- nejjednodušší metoda
- nahlédnutí na cenu konkurence
- podle strategie určená cena – zda-li nižší nebo stejná
- nevýhody: neodráží náklady
- metoda podle vnímání hodnoty zákazníkem
- nejlépe postihne potřeby zákazníka
- například při nákupu auta i cena servisu a provozní náklady
- nevýhody: neodráží náklady
- metoda orientovaná na poptávku
- vychází z teorie nabídky a poptávky
- vzrostle-li cena – klesá poptávka a naopak
- může optimalizovat zisk podle poptávky
- nevýhody: špatně se získávají informace o poptávce, špatně flexibilní ke změnám
- konkurzní cena
- zadavatel si stanoví nějaká kritéria (cena může být pouze jediné z více kritérií)
- zadavatel poté vybírá z nabídky, která nejlépe splňuje podmínky konkurzu (výběrového řízení)
- smluvní cena
- cena založená na vzájemné dohodě
- například při nákupu domu, uměleckého díla, sběratelského kusu
Odlišné ceny stejného zboží
Ceny stejného produktu se mohou lišit podle:
- místo prodeje (chudé/bohaté státy, poloha, malé město/velké město, internet/kamenná prodejna)
- období (ovoce a zelenina, sezónní zboží)
- doba po jakou je produkt na trhu (starší modely bývají levnější)
- zákazníci, obchodní slevy (věrnostní slevy, odlišné vstupné – senioři, děti)
Obchodní triky
- poloha zboží v regálech (nejdražší zboží v hladině očí)
- velký nákupní koš (pocit malého nákupu)
- prostory před pokladnou (drobné sladkosti, oříšky)
- část produktu zdarma (20% navíc)
- množstevní slevy, dárek v ceně
- trasa nákupu (pro běžný nákup potřeba dojet až dozadu)
- teplo, hudba
- ochutnávky
- zrcadla (opticky zvětšuje nabídku, u zkoušení oblečení)
- hra světel a barev
Stanovení ceny tak, aby vypadala výhodněji
- končící na 9 – tzv. baťovská cena (opticky by měla být nižší)
- “fiktivní” slevová akce – navýšená cena aby mohla být zlevněná
- cena uvedena výrazněji bez DPH
- balíčky a antibalíčky – “cenově výhodný” balíček (často se může jednat o věc, které se obchodníci chtějí zbavit)
- dorovnávací ceny- (př. levnější tiskárna – avšak dražší cartridge; výrazná sleva na propagovanou položku – lidé však nakoupí jiný dražší produkt)