Ceny

Cena je výše peněžní úhrady zaplacená na trhu na výrobek či službu. Obecně platí, že množství zboží, které zákazník nakoupí závisí na ceně zboží. Obecně mají zákazníci zájem o levnější zboží. Určitý okruh zákazníků může přivést i vysoká cena. Příliš levné zboží může zákazníka odradit, protože může pochybovat o kvalitě výrobku.

Cíle podniku při stanovení ceny

  • 8dosáhnout maximálního zisku
  • získat větší podíl na trhu
  • špičková kvalita
  • zvýšit objem prodeje

Metody stanovení ceny

  • nákladová tvorba cen
    • spočítají se náklady a připočítá se míra zisku + DPH
    • nevýhody: nepřihlíží ke konkurenci nebo poptávce
  • .metoda orientovaná na konkurenci
    • nejjednodušší metoda
    • nahlédnutí na cenu konkurence
    • podle strategie určená cena – zda-li nižší nebo stejná
    • nevýhody: neodráží náklady
  • metoda podle vnímání hodnoty zákazníkem
    • nejlépe postihne potřeby zákazníka
    • například při nákupu auta i cena servisu a provozní náklady
    • nevýhody: neodráží náklady
  • metoda orientovaná na poptávku
    • vychází z teorie nabídky a poptávky
    • vzrostle-li cena – klesá poptávka a naopak
    • může optimalizovat zisk podle poptávky
    • nevýhody: špatně se získávají informace o poptávce, špatně flexibilní ke změnám
  • konkurzní cena
    • zadavatel si stanoví nějaká kritéria (cena může být pouze jediné z více kritérií)
    • zadavatel poté vybírá z nabídky, která nejlépe splňuje podmínky konkurzu (výběrového řízení)
  • smluvní cena
    • cena založená na vzájemné dohodě
    • například při nákupu domu, uměleckého díla, sběratelského kusu

Odlišné ceny stejného zboží

Ceny stejného produktu se mohou lišit podle:

  • místo prodeje (chudé/bohaté státy, poloha, malé město/velké město, internet/kamenná prodejna)
  • období (ovoce a zelenina, sezónní zboží)
  • doba po jakou je produkt na trhu (starší modely bývají levnější)
  • zákazníci, obchodní slevy (věrnostní slevy, odlišné vstupné – senioři, děti)

Obchodní triky

  • poloha zboží v regálech (nejdražší zboží v hladině očí)
  • velký nákupní koš (pocit malého nákupu)
  • prostory před pokladnou (drobné sladkosti, oříšky)
  • část produktu zdarma (20% navíc)
  • množstevní slevy, dárek v ceně
  • trasa nákupu (pro běžný nákup potřeba dojet až dozadu)
  • teplo, hudba
  • ochutnávky
  • zrcadla (opticky zvětšuje nabídku, u zkoušení oblečení)
  • hra světel a barev

Stanovení ceny tak, aby vypadala výhodněji

  • končící na 9 – tzv. baťovská cena (opticky by měla být nižší)
  • “fiktivní” slevová akce – navýšená cena aby mohla být zlevněná
  • cena uvedena výrazněji bez DPH
  • balíčky a antibalíčky –  “cenově výhodný” balíček (často se může jednat o věc, které se obchodníci chtějí zbavit)
  • dorovnávací ceny- (př. levnější tiskárna – avšak dražší cartridge; výrazná sleva na propagovanou položku – lidé však nakoupí jiný dražší produkt)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.