Vedení, řízení a týmová práce

  • Řízení – dělat věci správně
  • Vedení – dělat správné věci
  • dle současného managementu „vedení“ v protikladu k „řízení“ (ale logicky se vzájemně doplňují)
  • Vedení lidí
    • základní manažerská funkce
    • systém ovlivňování k tomu, aby činnost lidí přispívala k dosažení podnikových cílů
  • Manažer
    • řídí – plánuje, organizuje, kontroluje, provádí operativní činnosti apod.
    • vede (lídr) – inspiruje, rozvijí, inovuje, koncepční činnosti, stanovuje cíle apod.
  • Leadership – způsob motivování týmu, aby dosáhl stanovených cílů; zahrnuje i odpovědnost za tým jako celek; schopnost uznat chybu a omluvit se, pochválit i získat zpětnou vazbu
  • Prvky vedení lidí
    • moc – ovlivňování druhých lidí, jejich chování, názorů
    • pravomoc – představuje právo dělat rozhodnutí a na základě toho ovlivňovat podřízené
    • delegování – předání pravomoci a odpovědnosti za plnění určitého úkolu podřízenému
      • Na čí straně je zodpovědnost? – Zodpovědnost sdílejí.
      • Proč? – Získá čas pro jiné úkoly. Rozvijí pracovníky. Rozloží nápor práce…
      • Obavy? – Vlastní ego (já to dělám nejlíp), strach z konfliktu, strach z neznámého, nedůvěra ve schopnost podřízených, neochota vzdát se oblíbené činnosti, ztráta kontroly…
      • Úkol SMART – Jednoznačně zadaný, měřitelný, přijatelný pro pracovníka, proveditelný, termínově ohraničený (lhůta)
      • Důležité – ověřit porozumění zadání, nesmí být zahlcen úkoly, příprava informací a materiálů…
      • Aby byl motivační? – Poskytnout zpětnou vazbu, úkol akorát náročný, soutěžení mezi pracovníky…
    • zmocňování – není to jen delegování úkolu, ale celého rozsahu práce
      • pracovník se musí samostatně rozhodovat, nejen vykonávat zadané úkoly
      • vyžaduje vysokou míru odpovědnosti pracovníka
      • posiluje nadšení a kreativitu pracovníků
      • uvolní se kapacita manažera
  • Koučování – kouč apeluje na vnitřní svědomí a vědomí pracovníka
    • jde o pochopení věci, ne vydání příkazu
    • zaměstnanec si lépe zapamatuje, co si vyzkoušel sám
    • jde o zvýšení aktivity a odborného zdokonalování pracovníka
  • Teorie velkých osobností – vůdcem se člověk nestává, ale rodí; velké charisma; lidé jako George Washington nebo Martin Luther
    King; v praxi nepoužitelný
Týmové role

Teorie rysů úspěšných manažerů

  • fyzické – věk, výška, hmotnost
  • příprava člověka – výchova, zkušenost, společný původ
  • inteligence – schopnost, úsudek, vědomosti
  • osobní vlastnosti – agresivita, ostražitost, dominantnost, rozhodnost, nezávislost, autoritativnost
  • rysy charakterizující vztah k úkolům – zodpovědnost, vytrvalost, iniciativnost
  • sociální rysy – schopnost dohlížet, kooperativnost, taktnost, diplomacie
  • neprokázal se jednoznačný vliv vlastností na efektivní vedení

Klasická teorie vedení

  • Autoritativní či autokratický styl > moc a rozhodování v rukou manažera, jednostranná komunikace shora dolů
    • výhoda – dosahování pravidelného a vysokého výkonu
    • nevýhoda – nevyužití individuální motivace a potlačení iniciativy lidí
  • Demokratický či participativní styl > manažer deleguje značnou část své autority a pravomocí, radí se, konzultuje, motivuje, zvažuje názory, vertikální komunikace probíhá oběma směry
    • výhoda – osobní zaujetí lidí zúčastňujících se rozhodování
    • nevýhoda – časová náročnost při diskusi a hledání řešení
  • Liberální styl > nechat věcem volný průběh, manažer ponechává rozhodování na svých podřízených, převažuje horizontální směr komunikace
    • výhoda – dostatek „prostoru“ pro řešení
    • nevýhoda – případná bezradnost, tápání, malá mobilizace pracovního potenciálu vedených a nedosahování žádoucího
      výsledku

Behavioristická teorie

  • člověk se vůdcem nerodí, ale stává na základě vlastního rozvoje a sebezdokonalován

Teorie manažerské mřížky

  • Manažer se orientuje…
    • na lidi (vztahy) – snaha o uspokojení všech potřeb pracovníků, o vytvoření a udržení přátelské atmosféry na pracovišti
    • na výkon (úkoly, postup jejich plnění) – úsilí splnit uložené úkoly a dosáhnout co nejvyššího pracovního výkonu
  • Zobrazuje manažerská mřížka – 9×9
    • volný průběh (ve firmě pohroma) – 1,1
    • týmový vedoucí (ideál) – 9,9

Situační teorie vedení

  • Styl vedení záleží na situaci
  • Specifický styl pro vedení např.: manuálně pracujících dělníků, týmy konstruktérů nebo vědců, ozbrojené složky nebo sportovce

Nové styly vedení

  • Transakční vedení – něco za něco, uznání za dobrou práci, kárání za špatnou
  • Transformační vedení – manažer se opírá o velmi jasnou a emocionální vizi podniku a strhává k jejímu následování
    • Transformační manažer používá prostředky, jako: charisma, osobní úctu, citové povzbuzení, stimulace myšlení

Společné rysy úspěšných manažerů

  • znalost sama sebe
  • otevřenost zpětné vazbě
  • ochota učit se
  • ochota přijmout riziko
  • otevřená komunikace
  • spolupráce (verbální i horizontální)
  • schopnost být vzorem

Rozdělení skupin (sociologické pojetí)

  • primární – prioritní jsou osobní vztahy, citová vazba, malý počet členů, úzké intimní vztahy, dlouhodobý charakter (vztahy přetrvávají i po rozpadu skupiny)
    • rodina, milenecký pár, parta dětí či mladých lidí, spolužáci…
  • sekundární – vztahy mezi členy nejsou tak blízké, vytvářeny s cílem plnit konkrétní úkol, dlouhodobý i krátkodobý, vztah však u nich nemusí přetrvat po dosažení vytyčeného cíle
    • pracovní skupina, zaměstnanci ve firmě

Symptomy skupinového myšlení

  • iluze nezranitelnosti – příslušníci skupiny se cítí zaštítěni skupinou a mají větší odvahu
  • iluze morálky – skupina jako celek věří ve svou pravdu a morální oprávnění k jejímu obhajování
  • stereotypy o lidech mimo skupinu – příslušníci skupiny se chovají přezíravě k lidem stojícím mimo skupinu
  • tlak na konformitu – příslušníci skupiny maximálně ovlivňují názory a chování příslušníků skupiny, podřízení jednotnému nazírání na
    problémy a chování
  • iluze shody a autocenzura – příslušníci skupiny se snaží zastávat jednotný názor a nepřijímají názory nesouhlasící s názorem celku

Co je tým?

  • tým je skupina lidí pracujících na splnění společných cílů
  • vzájemná interakce členů

Přínosy týmové práce

  • synergický efekt – dovednostní a znalostní potenciál členů se zvyšuje díky interakci s ostatními, učí se navzájem, společný cíl
  • podněcuje a rozvíjí
  • vyrovnává
  • buduje vztahy mezi lidmi
  • zlepšuje komunikaci členů
  • příjemnější pracovní atmosféra
  • učí respektu a úctě k druhým
  • urychluje cestu ke správnému řešení
  • zvyšuje sebevědomí
  • přisuzuje postavení a role svým členům
  • poskytuje jim uznání

Formování týmu

  • o vzniku a trvání rozhoduje řídící subjekt
  • z hlediska účelovosti je dočasný
  • optimum 7 členů
  • zastoupení různých rolí
  • autonomie ve vedení roste s vyzrálostí členů týmu

Týmové role

  • charakterizují spontánní chování členů
  • vliv – temperamentu, osobních vlastností, typologie osobnosti
  • pro klasifikaci se používá např. Belbinova typologie (není jediná)
    • 9 tipů chování

Negativa týmů

  • hrozba konfliktů
  • potlačuje individualitu
  • někteří členové nedokážou vyjít s ostatními
  • vyžaduje přizpůsobení se normám a pravidlům
  • nutnost společného cíle
  • spolupráce může být časově náročná

Nejčastější příčiny konfliktů

  • rozdílně vnímané hodnoty
  • nejasně vymezené úkoly a pozice
  • nejasná pravidla
  • špatná komunikace
  • odporující si příkazy
  • nevhodné soupeření
  • přeúkolovanost

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.