Profil manažera

Kdo je manažer?

  • člověk, který realizuje manažerské aktivity
  • osoba, která zastává postavení, v němž se od ní očekává výkon vedení
  • být manažerem znamená obklopit se schopnými lidmi, řídit, vést a motivovat je

Osobnostní profil manažera, který škodí:

  • nízká sebedůvěra
    • často důvod pro arogantní jednání vůči podřízeným
    • potřeba křičet a bouchat do stolu
  • negativní postoj k lidem, práci, okolnímu světu
    • nehledá cesty, jak překonat překážky, ale důvody, proč překážky překonat nelze
    • viníkem jsou všichni okolo
  • ješitnost
    • obava, aby někdo nebyl lepší než já
    • odeženou každého, kdy by v čemkoliv mohl pomoci
  • léčení frustrací z osobního života v práci
    • touha po dokonalosti
    • tlak na vlastní výkon > z něj plyne obava ze selhání
    • strach svazuje > čím chci být dokonalejší, tím víc chyb dělám
  • bez empatie
    • neschopnost poslouchat druhé, porozumět jim
    • mluvím na ně hodně, ale neposlouchám je
  • víra, že dobří jsou jen ti, kdo jsou jako já

Základní vlastnosti úspěšného manažera

  • víra v úspěch v časech dobrých i zlých (nezdolný optimismus)
  • schopnost obklopit se kvalitními lidmi a motivovat je
  • schopnost činit rychlá a rázná rozhodnutí
  • talent pro řízení; neustále vymýšlet, co kde zlepšit
  • profesní znalosti a chuť učit se stále něco nového
  • schopnost a ochota pracovat s plným nasazením, a to i za nejistoty až paniky

Vlastnosti manažera

  • vlastnosti osobnosti
  • charakter
  • temperament
  • znalosti
  • zkušenosti

Postoje a hodnoty manažera

  • postoje – vyjadřují vztah člověka k jiným věcem, skutečnostem i lidem (orientace na výkon, zákazníka…)
  • hodnoty – co je pro člověka důležité, cíl (peníze, jistota práce…)

Dovednosti manažera

  • Hard Skills (tvrdé dovednosti) – dají se naučit, jsou měřitelné (cizý jazyk, technické znalosti, řízení auta…)
  • Soft Skills (měkké dovednosti) – nelze je měřit, ovlivněny temperamentem (rozvoj díky praxi a zkušenosti)

Manažerské dovednosti (kompetence)

  • Plánování – znát techniky plánování a aplikovat je v praxi
  • Organizování – znát techniky organizování a být schopen je aplikovat
  • Řízení lidí – schopnost řídit lidi (jde typicky o tvrdé dovednosti – přidělování úkolů, kontrolování apod.)
  • Vedení lidí – schopnost vést lidi (jde typicky o měkké dovednosti – motivovat, inspirovat, koučovat)
  • Komunikování – být dobrý komunikátor
  • Vyjednávání – schopnost úspěšně vyjednávat
  • Rozhodování – znát techniky rozhodování a umět je prakticky aplikovat
  • Řešení problémů – umět řešit problémy

Schopnosti manažera

  • psychické vlastnosti, které umožňují člověku naučit se různým činnostem a vykonávat je
  • inteligence – vrozená
    • inteligenční koeficient IQ
    • emoční inteligence EQ

Mobbing

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.