Kdo je manažer?
- člověk, který realizuje manažerské aktivity
- osoba, která zastává postavení, v němž se od ní očekává výkon vedení
- být manažerem znamená obklopit se schopnými lidmi, řídit, vést a motivovat je
Osobnostní profil manažera, který škodí:
- nízká sebedůvěra
- často důvod pro arogantní jednání vůči podřízeným
- potřeba křičet a bouchat do stolu
- negativní postoj k lidem, práci, okolnímu světu
- nehledá cesty, jak překonat překážky, ale důvody, proč překážky překonat nelze
- viníkem jsou všichni okolo
- ješitnost
- obava, aby někdo nebyl lepší než já
- odeženou každého, kdy by v čemkoliv mohl pomoci
- léčení frustrací z osobního života v práci
- touha po dokonalosti
- tlak na vlastní výkon > z něj plyne obava ze selhání
- strach svazuje > čím chci být dokonalejší, tím víc chyb dělám
- bez empatie
- neschopnost poslouchat druhé, porozumět jim
- mluvím na ně hodně, ale neposlouchám je
- víra, že dobří jsou jen ti, kdo jsou jako já
Základní vlastnosti úspěšného manažera
- víra v úspěch v časech dobrých i zlých (nezdolný optimismus)
- schopnost obklopit se kvalitními lidmi a motivovat je
- schopnost činit rychlá a rázná rozhodnutí
- talent pro řízení; neustále vymýšlet, co kde zlepšit
- profesní znalosti a chuť učit se stále něco nového
- schopnost a ochota pracovat s plným nasazením, a to i za nejistoty až paniky
Vlastnosti manažera
- vlastnosti osobnosti
- charakter
- temperament
- znalosti
- zkušenosti
Postoje a hodnoty manažera
- postoje – vyjadřují vztah člověka k jiným věcem, skutečnostem i lidem (orientace na výkon, zákazníka…)
- hodnoty – co je pro člověka důležité, cíl (peníze, jistota práce…)
Dovednosti manažera
- Hard Skills (tvrdé dovednosti) – dají se naučit, jsou měřitelné (cizý jazyk, technické znalosti, řízení auta…)
- Soft Skills (měkké dovednosti) – nelze je měřit, ovlivněny temperamentem (rozvoj díky praxi a zkušenosti)
Manažerské dovednosti (kompetence)
- Plánování – znát techniky plánování a aplikovat je v praxi
- Organizování – znát techniky organizování a být schopen je aplikovat
- Řízení lidí – schopnost řídit lidi (jde typicky o tvrdé dovednosti – přidělování úkolů, kontrolování apod.)
- Vedení lidí – schopnost vést lidi (jde typicky o měkké dovednosti – motivovat, inspirovat, koučovat)
- Komunikování – být dobrý komunikátor
- Vyjednávání – schopnost úspěšně vyjednávat
- Rozhodování – znát techniky rozhodování a umět je prakticky aplikovat
- Řešení problémů – umět řešit problémy
Schopnosti manažera
- psychické vlastnosti, které umožňují člověku naučit se různým činnostem a vykonávat je
- inteligence – vrozená
- inteligenční koeficient IQ
- emoční inteligence EQ
Mobbing