Plánování

  • jedna ze základních manažerských funkcí
  • ČEHO má být dosaženo (cíl) a JAK toho má být dosaženo (způsob a strategie)
  • plánování má vliv na řadu oblastí
    • zvyšování efektivity
    • snižování rizika
    • podpora úspěšných organizačních změn
    • integrace úsilí
    • rozvoj manažerů
    • vývoj standardů výkonnosti

Plánovací proces

  • manažeři musí učinit rozhodnutí, která se týkají základních prvků plánování > cílů, postupů, zdrojů, úkolů a kontroly
  • kroky plánovacího procesu = situační analýza > definování cílů a určení strategie > realizace plánů > kontrola a zpětná vazba
  1. Situační analýza – získat informace a vytvořit prognózu budoucího vývoje
  2. Definování cílů a následné strategie – jsou stanoveny cíle, jak jej dosáhnout, za jakých podmínek, v jakém časovém období a co k tomu bude potřeba
  3. Realizace plánu – vytvoření celkové strategie, návrh a hodnocení alternativ a výběr postupu realizace cílů
  4. Kontrola a zpětná vazba -po realizaci plánu je dobré provést jeho kontrolu a zajistit zpětnou vazbu

Výsledkem činnosti plánování = plán

Plány podle stupně obecnosti

  • smysl nebo poslání
  • úkoly či cíle
  • strategie
  • taktiky
  • postupy
  • pravidla
  • programy
  • rozpočty

Plány podle délky plánovacího období

  • dlouhodobé plány
  • střednědobé plány
  • krátkodobé plány

Plány podle oblasti řízení

  • plány prodeje
  • plány výrobní
  • plány materiálových toků
  • plány lidských zdrojů
  • plány finanční
  • plány informačních toků

Situační analýza

  • externí analýza makrookolí a mikrookolí
  • interní analýza a syntéza získaných informací
  • vyhodnocení
  • makrookolí – vazby a souvislosti mezi jednotlivými působícími faktory, příležitosti a hrozby
  • mikrookolí – analýza odvětví, další konkurenti
  • interní analýza – analýza zdrojů a schopností vlastního podniku

Syntéza získaných informací = analýza SWOT

Analýza SWOT

Cíle SMART

  • Specific – specifický
  • Measurable – měřitelný
  • Agreed – akceptovaný a akceptovatelný
  • Realistic – reálný
  • Trackable – sledovatelný

Strategické plánování

  • plánování směřuje do vzdálené budoucnosti podniku a řeší jeho cíle v horizontu delším než 3 roky
  • je obecným určením cesty, jak dosáhnout cílů
  • není předvídáním, pouze jej zahrnuje
  • nedělá rozhodnutí v budoucnu
  • zajišťuje soulad mezi cíli krátkodobými a dlouhodobými
  • mezi složky strategického plánu patří poslání, cíle, strategie a plán portfolia
    • poslání – smysl existence organizace
    • vize – pohled do budoucna vyjadřující to, čím chce podnik být (jakého stavu chce dosáhnout)

Bariéry plánování

  • nedostatečná integrace do celkového systému řízení
  • nahodilost
  • pokus řešit vše najednou
  • sám management je nedodržuje (vnímání jako formality)
  • nedostatek přiměřených a včasných informací
  • přílišný důraz na jednu oblast plánu
  • měnící se prostředí
  • osobní zájmy
  • strach z neúspěchu
  • odpor ke změnám
  • časová a finanční náročnost

Vybrané metody plánování

  • Metoda Balance Scorecard (BSC)
    • přístup pro měření výkonnosti podniku pomocí finančních a nefinančních měřítek
    • systém provázaných cílů, ukazatelů, cílových hodnot a iniciativ
    • společně popisují strategii organizace a způsob, jakým má být této strategie dosaženo
    • v praxi se metoda používá při tvorbě rozpočtu či odměňování
  • Metody síťové analýzy
    • manažeři využívají tzv. síťových diagramů
  • Řízení podle cílů
    • dosahování dohody mezi manažery a jejich podřízenými na cílech a výkonových normách

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.