- jedna ze základních manažerských funkcí
- ČEHO má být dosaženo (cíl) a JAK toho má být dosaženo (způsob a strategie)
- plánování má vliv na řadu oblastí
- zvyšování efektivity
- snižování rizika
- podpora úspěšných organizačních změn
- integrace úsilí
- rozvoj manažerů
- vývoj standardů výkonnosti
Plánovací proces
- manažeři musí učinit rozhodnutí, která se týkají základních prvků plánování > cílů, postupů, zdrojů, úkolů a kontroly
- kroky plánovacího procesu = situační analýza > definování cílů a určení strategie > realizace plánů > kontrola a zpětná vazba
- Situační analýza – získat informace a vytvořit prognózu budoucího vývoje
- Definování cílů a následné strategie – jsou stanoveny cíle, jak jej dosáhnout, za jakých podmínek, v jakém časovém období a co k tomu bude potřeba
- Realizace plánu – vytvoření celkové strategie, návrh a hodnocení alternativ a výběr postupu realizace cílů
- Kontrola a zpětná vazba -po realizaci plánu je dobré provést jeho kontrolu a zajistit zpětnou vazbu
Výsledkem činnosti plánování = plán
Plány podle stupně obecnosti
- smysl nebo poslání
- úkoly či cíle
- strategie
- taktiky
- postupy
- pravidla
- programy
- rozpočty
Plány podle délky plánovacího období
- dlouhodobé plány
- střednědobé plány
- krátkodobé plány
Plány podle oblasti řízení
- plány prodeje
- plány výrobní
- plány materiálových toků
- plány lidských zdrojů
- plány finanční
- plány informačních toků
Situační analýza
- externí analýza makrookolí a mikrookolí
- interní analýza a syntéza získaných informací
- vyhodnocení
- makrookolí – vazby a souvislosti mezi jednotlivými působícími faktory, příležitosti a hrozby
- mikrookolí – analýza odvětví, další konkurenti
- interní analýza – analýza zdrojů a schopností vlastního podniku
Syntéza získaných informací = analýza SWOT

Cíle SMART
- Specific – specifický
- Measurable – měřitelný
- Agreed – akceptovaný a akceptovatelný
- Realistic – reálný
- Trackable – sledovatelný
Strategické plánování
- plánování směřuje do vzdálené budoucnosti podniku a řeší jeho cíle v horizontu delším než 3 roky
- je obecným určením cesty, jak dosáhnout cílů
- není předvídáním, pouze jej zahrnuje
- nedělá rozhodnutí v budoucnu
- zajišťuje soulad mezi cíli krátkodobými a dlouhodobými
- mezi složky strategického plánu patří poslání, cíle, strategie a plán portfolia
- poslání – smysl existence organizace
- vize – pohled do budoucna vyjadřující to, čím chce podnik být (jakého stavu chce dosáhnout)
Bariéry plánování
- nedostatečná integrace do celkového systému řízení
- nahodilost
- pokus řešit vše najednou
- sám management je nedodržuje (vnímání jako formality)
- nedostatek přiměřených a včasných informací
- přílišný důraz na jednu oblast plánu
- měnící se prostředí
- osobní zájmy
- strach z neúspěchu
- odpor ke změnám
- časová a finanční náročnost
Vybrané metody plánování
- Metoda Balance Scorecard (BSC)
- přístup pro měření výkonnosti podniku pomocí finančních a nefinančních měřítek
- systém provázaných cílů, ukazatelů, cílových hodnot a iniciativ
- společně popisují strategii organizace a způsob, jakým má být této strategie dosaženo
- v praxi se metoda používá při tvorbě rozpočtu či odměňování
- Metody síťové analýzy
- manažeři využívají tzv. síťových diagramů
- Řízení podle cílů
- dosahování dohody mezi manažery a jejich podřízenými na cílech a výkonových normách