- Sekvenční funkce managementu.
- Každodenní součást práce manažerů.
- Bez kontroly není vedení.
- Úzké spojení s plánováním.
Poslání kontrolního procesu
- Zaměřen na měření a korigování vykonané práce.
- Kritické zhodnocení reality s ohledem na řídící záměry.
- Realita = plán?
- Zjištění odchylek, jejich rozbor a přijetí poučení.
Odchylka z hlediska cíle
- Pozitivní > dosažení lepších výsledků oproti plánu.
- Negativní > nenaplnění plánů.
Odchylka z hlediska významu
- Významné > je potřeba přijmout opatření a novou kontrolu.
- Nevýznamné > zanedbatelné, nevyžadují manažerskou reakci.
- Hranici významnosti je potřeba stanovit předem, ne až podle výsledků kontroly (riziko manipulace s výsledky)
Kontrolní systém
- Proč? Smysl kontroly.
- Co? Předmět kontroly.
- Kdo? Subjekt kontroly.
- manažeři, zaměstnanci, vnitřní kontrolor (specializovaný pracovník), externí společnosti
- Kdy? Periodicita kontroly
- Jak? Způsob a metody kontroly
Kontrolní proces
- Stanovení cíle kontroly – vypracování programu a cíle kontroly a jejich projednání kontrolovanými subjekty.
- Stanovení kritérií kontroly – srovnání podle standardů (normy, kvantifikativní požadavky apod.), času, konkurence…
- Získání a výběr informací pro kontrolu – informace primární (získané přímým pozorováním stavu, věrný obraz, bezprostřední kontakt) x informace sekundární (poznatky získané na základě různých hlášení, zpráv a sdělení).
- Ověření správnosti získaných informací – posoudit formální správnost (podpisová oprávnění, početní správnost…) i věcnou správnost.
- Vyhodnocení zjištěných odchylek a přijetí závěrů – srovnávají se údaje prověřované skutečnosti se zadanými kritérii a analyzuje se význam odchylek.
- Závěry a nápravná opatření – žádoucí stav (není třeba změn) x stav vyžadující korigující opatření.
- Zpětná kontrola – ověření účinnosti korigujících a nápravných opatření.
Klasifikace kontrolních procesů
- dle obsahové náplně (např. u výrobního podniku)
- kontrola předvýrobních etap
- kontrola výrobních etap
- kontrola povýrobních etap
- dle úrovně řízení
- Strategická kontrola (top management) – zabývá se směrem vývoje firmy, hodnocením strategie…
- Taktická kontrola (střední management) – přidělování zdrojů organizačním jednotkám, harmonogramy a postupy prací, periodické kontroly, řeší organizační jednotky jako celky.
- Operativní kontrola (liniový management) – zda byla práce provedena ve shodě s postupy a pravidly a v daných termínech, krátké intervaly.
- dle charakteru provádění
Kontrola z hlediska periodicity
- Kdy se má kontrolovat?
- Řádná kontrola – v souladu s plánem kontrol.
- Mimořádná kontrola – při existenci nežádoucích situací, lze jí nařídit kdykoli.
- Četnost kontroly závisí na kontrolovaném objektu – obecné doporučení 1 ročně zkontrolovat všechny procesy a útvary, častěji rizikové a prioritní aktivity organizace.
Kontrola dle vývoje prověřované reality
- Následná – zaměřená na výstup.
- Průběžná – v průběhu procesů.
- Předběžná – preventivní, předcházet či včas odhalit nebezpečí nedostatků.
Funkce kontrolního procesu
- Dohled
- Srovnávání (srovnat rozdíl mezi aktuálním výkonem a výkonem požadovaným)
- Náprava odchylek (okamžité (např. přesčasová práce) a zásadní nápravné opatření (ovlivnění budoucího výkonu))
- Ovlivňování budoucích rozhodnutí (zpětná vazba manažerům)
Zásady kontroly
- Integrace (odpovídat organizační struktuře…).
- Přiměřenost (informace skutečně cenné pro rozhodování).
- Hospodárnost.
- Zaměření do budoucnosti.
- Srozumitelnost (přizpůsobena chápání jednotlivých manažerů i kontrolovaným pracovníkům).
- Pružnost.
- Motivace.
Audit
- Interní – nezávislá kontrolní činnost v podniku za účelem zkoumání a vyhodnocování činností firmy.
- Přípravná fáze (vypracovat program kontroly, při prověřování lze použít 2 techniky individuální dotazník nebo standardní dotazník).
- Realizační fáze (úvodní jednání, prověřování na místě, závěrečné vyhodnocení).
- Hodnoticí fáze (uzavírá průběh vnitřní kontrolní akce).
- Externí – prováděný externími pracovníky nebo firmami.
- Kontrola realizována kontrolními orgány a vyplývající ze smluvních požadavků (soukromoprávní vztahy) i zákonných požadavků (veřejnoprávní vztahy).
- Cílem je získat objektivní zprávu (certifikát, osvědčení).
- Čtyři největší poradenské firmy (“Big 4”) – pwc, Deloitte, Ernst & Young, KPMG
- Forenzní audit – uplatňují se účetní, finanční a obchodní znalosti a dovednosti s cílem odhalit údajný podvod a vyřešit obchodní a právní spory.
- Automatická kontrola – zpětná vazba technologických zařízení, často jsou vyhodnocovány v reálném čase. Umožňuje operativní zásahy.
Interní audit X Firemní kontrola
- Interní audit – dohled osoby nezávislé na sledovaném procesu.
- Firemní kontrola – dohled má osoba, která se zabývá prováděním úkolu.
Ekonomická přiměřenost kontroly > náklady spojené s kontrolou by neměly být vyšší než možný přínos (často už je pozdě).
Controlling
- Koncepce řízení pojmově blízká kontrolování.
- Úkolem controllera je manažerský servis.
- Controlling širší pojetí než kontrolování – podpora operativního řízení a usměrňování firmy.
- Nejstarší koncepce zaměřena na vyhodnocování stavu plnění podnikových záměrů (plán – skutečnost).
Význam kontroly
- hodnocení
- monitorování
- ovlivňování organizačního chování
- snižování manažerské nejistoty
- koordinování činností členů organizace
- zaměření energie organizace žádoucím směrem