Informace – sdělení určitých poznatků, symbolický popis nějaké akce (slova, čísla, obrázky, data…)
Znalost – schopnost (dovednost, znalost) akci provést
Bez potřebných znalostí nejsme schopni určit hodnotu a význam informací.
Tři stránky informace
- Syntaktická – jakým způsobem je informace zachycena
- Sémantická – jaký má informace význam
- Pragmatická – jaký má pro mne informace užitek
Informaci tvoříme
- účelovostí – víme předem pro jaký účel data sbíráme
- kategorizací – rozlišováním jednotlivých sledovaných jevů podle určitých (účelových) kritérií
- výpočty – užíváním různých matematických a statistických metod
- zhušťováním (agregací) – data jsou agregována do stručnějších forem
- opravami – odstraňováním (vylučováním) chybných dat
Z informací tvoříme znalosti
Knowledge management – hledání odpovědí na otázky
Informační systém – uspořádaný souhrn prvků a činností, spolu s jejich vlastnostmi a vztahy, který transformací dat vytváří informace pro uživatele
Manažerské informační systémy
- Business Intelligence: slouží k lepšímu pochopení chování trhu, sledování
obchodních souvislostí a uplatnění rozumných postupů pro vyšší úspěšnost
společnosti. (Pojem používaný již v roce 1958) - Controlling: plánování, reporting, kalkulace, forecasting (předpovědi),
modelování, výkaznictví, analýzy odchylek. - Datawarehouse (datový sklad): sjednocení datové základny pro potřeby řízení,
možnost spojení dat z ERP (Enterprise resource planning) systému s daty
dalších aplikací. - Forecasting: tvorba výhledů, očekávaných skutečností, využívá skutečná
aktuální data a očekávání s jistou mírou nejistoty. Umožňuje lépe
předpovídat krátkodobé a střednědobé výsledky. - Finanční analýza: hodnocení ekonomických ukazatelů.
- Performance management (řízení výkonu): plánování a hodnocení výkonnosti
organizace, KPI (key performance index) klíčové ukazatele
výkonnosti.Plánování: nástroje pro podnikové plánování a přípravu plánů na
následující období.
Základní okruhy funkčnosti
- Zaměstnanci: nábor, docházkový systém (sledování přesčasů, nastavení
přístupových práv), výkazy práce, mzdy, zaměstnanecké výhody, školení,
sledování výkonu, sledování výdajů zaměstnance, hodnocení zaměstnanců,
sledování kariéry, přehled know-how zaměstnance, porady, samoobslužný
informační portál pro zaměstnance, personální plánování, výkazy potřebné
pro státní instituce… - Dodavatelé a nákup: přehled nákupů a dodavatelů, přehled komunikace,
sdílení dokumentů s dodavateli, hodnocení nabídek, hodnocení dodavatelů,
kombinování zdrojů (různých dodavatelů), objednávky (vytváření,
schvalování, sledování, elektronické zaslání dodavateli)… - Logistika: doprava (plánování, objednávání u dodavatelů, sledování
vlastních vozů, evidence a provozní deníky, knihy jízd, komunikace s
čerpacími stanicemi, silniční daň), sklady (evidence zásob, správa
skladovacích míst, balení, operace příjmu a výdeje, podpora čárových kódů ,
automatické generování objednávek), celnice (celní sklady, celní režimy)… - Výroba: tvorba prognóz, plánování (se zřetelem např. na kapacitu pracovníků a strojů,
dostupnost nástrojů, materiálu a komponent, kapacitu skladů, externí kooperace apod.),
správa technických podkladů (popisy výrobků, výkresy, postupy), podpora výroby/úpravy na
zakázku, projektové výroby a výroby na sklad, řízení a synchronizace výrobních procesů i v
různých lokalitách, konfigurátory výrobků, kalkulace, sledování průběhu výroby, řízení jakosti,
údržba výrobních kapacit. - Projekty: projektová dokumentace, řízení projektů – termíny, činnosti, zdroje, subdodávky,
sledování vytížení/volné kapacity zdrojů, sledování postupu projektu, finanční řízení projektu,
řízení rizik, sledování projektů ve více firmách.) - Prodej: distribuční systém, maloobchod (propagace, doplňování zboží, analýza prodeje,
pokladní terminály), e-shop, mobilní prodej, prodejní dokumenty, cenové kalkulace/slevy,
rezervace, přehled nabídek, sledování prodejních týmů, sledování servisních smluv. - Marketing: segmentace trhu, marketingové akce (a analýza akcí), direct mailing, podpora
tvorby katalogů produktů, sledování konkurence, analýza příležitostí… - Zákazníci: analýza chování zákazníků (spokojenost, potenciál pro nákup dalších produktů), získávání zákazníků, podpora marketingu, plánování/sledování kontaktů s klienty, správa odpovídajících dokumentů, kontaktní centrum, servis.
- Účetnictví: vnitropodnikové, daňové, faktury, celní deklarace, DPH, přístup k internetbankingu, tisk platebních poukázek.
- Majetek: krátkodobý a dlouhodobý, umístění a inventarizace majetku (včetně podpory čárových kódů), odpisy, analýzy.
- Správa dokumentů: příjem (v elektronické i papírové podobě/skenování) a archivace dokumentů, vyhledávání, možnost opatřit papírové dokumenty čárovými kódy, správa oficiálních šablon dokumentů.
Informační bariéry
- orientační (nevím kde informaci hledat)
- technická (nemám potřebný HW a SW)
- psychologická (odmítám pracovat s počítačem)
- jazyková (nerozumím příslušnému jazyku)
- kognitivní (nevím, jaký má informace význam)
- politická (informace je embargována)
- finanční (nemám na informaci peníze)
Pyramidální architektura
- Strategické řízení
- Taktické řízení
- Operativní řízení
Tok informací z okolí
- legislativa
- majitelé
- banky
- dodavatelé
- zákazníci
- konkurence
- trh práce
Business inteligence
Soubor metod postupů, architektury a technologie
pro transformaci surových dat na smysluplné a užitečné
informace využitelné pro efektivnější strategické, taktické a
operativní rozhodování.
Hlavní kroky zpracování a prezentace dat v rámci Business
Intelligence lze strukturovat následovně:
• extrakce dat ze zdrojových systémů
• vyčištění a unifikace – zajištění datové kvality
• transformace a uložení do optimalizovaných struktur
datového skladu
• vytvoření strategického i operativního plánu
• poskytnutí přehledných výstupů uživatelům