Informační systémy v managementu

Informace – sdělení určitých poznatků, symbolický popis nějaké akce (slova, čísla, obrázky, data…)

Znalost – schopnost (dovednost, znalost) akci provést

Bez potřebných znalostí nejsme schopni určit hodnotu a význam informací.

Tři stránky informace

  • Syntaktická – jakým způsobem je informace zachycena
  • Sémantická – jaký má informace význam
  • Pragmatická – jaký má pro mne informace užitek

Informaci tvoříme

  • účelovostí – víme předem pro jaký účel data sbíráme
  • kategorizací – rozlišováním jednotlivých sledovaných jevů podle určitých (účelových) kritérií
  • výpočty – užíváním různých matematických a statistických metod
  • zhušťováním (agregací) – data jsou agregována do stručnějších forem
  • opravami – odstraňováním (vylučováním) chybných dat

 

Z informací tvoříme znalosti

Knowledge management – hledání odpovědí na otázky

Informační systém – uspořádaný souhrn prvků a činností, spolu s jejich vlastnostmi a vztahy, který transformací dat vytváří informace pro uživatele

Manažerské informační systémy

  • Business Intelligence: slouží k lepšímu pochopení chování trhu, sledování
    obchodních souvislostí a uplatnění rozumných postupů pro vyšší úspěšnost
    společnosti. (Pojem používaný již v roce 1958)
  • Controlling: plánování, reporting, kalkulace, forecasting (předpovědi),
    modelování, výkaznictví, analýzy odchylek.
  • Datawarehouse (datový sklad): sjednocení datové základny pro potřeby řízení,
    možnost spojení dat z ERP (Enterprise resource planning) systému s daty
    dalších aplikací.
  • Forecasting: tvorba výhledů, očekávaných skutečností, využívá skutečná
    aktuální data a očekávání s jistou mírou nejistoty. Umožňuje lépe
    předpovídat krátkodobé a střednědobé výsledky.
  • Finanční analýza: hodnocení ekonomických ukazatelů.
  • Performance management (řízení výkonu): plánování a hodnocení výkonnosti
    organizace, KPI (key performance index) klíčové ukazatele
    výkonnosti.Plánování: nástroje pro podnikové plánování a přípravu plánů na
    následující období.

Základní okruhy funkčnosti

  • Zaměstnanci: nábor, docházkový systém (sledování přesčasů, nastavení
    přístupových práv), výkazy práce, mzdy, zaměstnanecké výhody, školení,
    sledování výkonu, sledování výdajů zaměstnance, hodnocení zaměstnanců,
    sledování kariéry, přehled know-how zaměstnance, porady, samoobslužný
    informační portál pro zaměstnance, personální plánování, výkazy potřebné
    pro státní instituce…
  • Dodavatelé a nákup: přehled nákupů a dodavatelů, přehled komunikace,
    sdílení dokumentů s dodavateli, hodnocení nabídek, hodnocení dodavatelů,
    kombinování zdrojů (různých dodavatelů), objednávky (vytváření,
    schvalování, sledování, elektronické zaslání dodavateli)…
  • Logistika: doprava (plánování, objednávání u dodavatelů, sledování
    vlastních vozů, evidence a provozní deníky, knihy jízd, komunikace s
    čerpacími stanicemi, silniční daň), sklady (evidence zásob, správa
    skladovacích míst, balení, operace příjmu a výdeje, podpora čárových kódů ,
    automatické generování objednávek), celnice (celní sklady, celní režimy)…
  • Výroba: tvorba prognóz, plánování (se zřetelem např. na kapacitu pracovníků a strojů,
    dostupnost nástrojů, materiálu a komponent, kapacitu skladů, externí kooperace apod.),
    správa technických podkladů (popisy výrobků, výkresy, postupy), podpora výroby/úpravy na
    zakázku, projektové výroby a výroby na sklad, řízení a synchronizace výrobních procesů i v
    různých lokalitách, konfigurátory výrobků, kalkulace, sledování průběhu výroby, řízení jakosti,
    údržba výrobních kapacit.
  • Projekty: projektová dokumentace, řízení projektů – termíny, činnosti, zdroje, subdodávky,
    sledování vytížení/volné kapacity zdrojů, sledování postupu projektu, finanční řízení projektu,
    řízení rizik, sledování projektů ve více firmách.)
  • Prodej: distribuční systém, maloobchod (propagace, doplňování zboží, analýza prodeje,
    pokladní terminály), e-shop, mobilní prodej, prodejní dokumenty, cenové kalkulace/slevy,
    rezervace, přehled nabídek, sledování prodejních týmů, sledování servisních smluv.
  • Marketing: segmentace trhu, marketingové akce (a analýza akcí), direct mailing, podpora
    tvorby katalogů produktů, sledování konkurence, analýza příležitostí…
  • Zákazníci: analýza chování zákazníků (spokojenost, potenciál pro nákup dalších produktů), získávání zákazníků, podpora marketingu, plánování/sledování kontaktů s klienty, správa odpovídajících dokumentů, kontaktní centrum, servis.
  • Účetnictví: vnitropodnikové, daňové, faktury, celní deklarace, DPH, přístup k internetbankingu, tisk platebních poukázek.
  • Majetek: krátkodobý a dlouhodobý, umístění a inventarizace majetku (včetně podpory čárových kódů), odpisy, analýzy.
  • Správa dokumentů: příjem (v elektronické i papírové podobě/skenování) a archivace dokumentů, vyhledávání, možnost opatřit papírové dokumenty čárovými kódy, správa oficiálních šablon dokumentů.

Informační bariéry

  • orientační (nevím kde informaci hledat)
  • technická (nemám potřebný HW a SW)
  • psychologická (odmítám pracovat s počítačem)
  • jazyková (nerozumím příslušnému jazyku)
  • kognitivní (nevím, jaký má informace význam)
  • politická (informace je embargována)
  • finanční (nemám na informaci peníze)

Pyramidální architektura

  • Strategické řízení
  • Taktické řízení
  • Operativní řízení

Tok informací z okolí

  • legislativa
  • majitelé
  • banky
  • dodavatelé
  • zákazníci
  • konkurence
  • trh práce

Business inteligence

Soubor metod postupů, architektury a technologie
pro transformaci surových dat na smysluplné a užitečné
informace využitelné pro efektivnější strategické, taktické a
operativní rozhodování.
Hlavní kroky zpracování a prezentace dat v rámci Business
Intelligence lze strukturovat následovně:
• extrakce dat ze zdrojových systémů
• vyčištění a unifikace – zajištění datové kvality
• transformace a uložení do optimalizovaných struktur
datového skladu
• vytvoření strategického i operativního plánu
• poskytnutí přehledných výstupů uživatelům

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.