Základy marketingu

Marketing je proces řízení, jehož výsledkem je předvídání, poznání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojení potřeb a přání zákazníka efektivním a výhodným způsobem, zajišťujícím splnění cílů organizace. Marketing je proces, který umožní vyhovět požadavku zákazníka a usnadnit prodej konečným spotřebitelům.

Znalost marketingu se vytváří zkušeností

Marketing zahrnuje činnosti, jako:

  • nakupování
  • prodej
  • doprava
  • skladování
  • financování
  • převzetí rizika
  • standardizace a roztřídění výrobků dle jejich kvality
  • zajištění informací o trhu

Marketing je…

  • Orientován na zákazníka
  • Výstup určuje marketingový výzkum
  • Oboustranný proces
  • Dlouhodobé cíle

Než začne firma něco vyrábět nebo nabízet:

  1. musí analyzovat potřeby zákazníků
  2. předpovědět typ, tvar, materiál
  3. odhadnout počet zákazníků (např. na základě velikosti trhu a konkurence)
  4. zjistit, kdy si tito zákazníci budou chtít výrobky kupovat (pozor na sezónnost)
  5. kde si je budou kupovat
  6. jakou cenu budou ochotni zaplatit
  7. jaké druhy komunikace využít
  8. odhadnout konkurenčního prostředí

= MARKETING

Zásady marketingu

  • Vyrábět to, co si zákazník přeje
  • Nabízet to tam, kde si to zákazník přeje a formou a cenou, jaká zákazníkovi vyhovuje
  • Spokojenost zákazníka
  • Vytvoření image, dobrého jména firmy
  • Spokojenost vlastníků firmy, zaměstnanců
  • Zajištění dostatečného zisku

Dělení marketingu

Mikromarketing > organizace se snaží přizpůsobit své produkty a marketingové programy definované skupině zákazníků (např. lokální marketing nebo individuální marketing)

Př. Hypermarket dělá marketing pro určitou pobočku, kterou přizpůsobí regionálním podmínkám.

Makromarketing > řeší obecné aspekty fungování tržního mechanismu (národní i mezinárodní měřítko) a řeší i také externality (vedlejší efekty) nebo sociální zodpovědnost

Klasifikace marketingu

Klasifikace podle partnera ve směně

Podskupiny Typ marketingu
Spotřebitelé Marketing spotřebitelů
Obchodníci Marketing obchodu
Průmysloví kupující Průmyslový marketing
Mkg. na trhu organizací
Evropští kupující Euro–marketing
Mezinárodní kupující Mezinárodní marketing

Klasifikace podle předmětu směnného vztahu

Podskupiny Typ marketingu
Zboží Marketing zboží
Služby Marketing služeb
Organizace Institucionální marketing
Lidé Např.: Marketing Madonny
Myšlenky  Např.: Marketing živ. prostředí

Klasifikace podle toho, kdo vstupuje do směnného vztahu

Podskupiny Typ marketingu
Komerční organizace Komerční marketing
Vláda Vládní marketing
Neziskové organizace Marketing neziskových org.
Maloprodej Marketing maloobchodu
Sportovní organizace Marketing sportovních org.

Klasifikace podle nástrojů

Podskupiny Typ marketingu
Databáze zákazníků a informace o zákazník. Marketing s využitím databází
Telefon Telemarketing
Přímý kontakt mezi dodavatelem a zákazn. bez prostřed. Přímý marketing

Fáze marketingových filosofií

  • 1880-1930 Výrobní filosofie (product concept) > Vyrob co nejlevněji a prodáš!
  • 1930-1950 Prodejní filosofie (sales concept) > Čím více reklamy, tím více prodáš!
  • 1950 – 1970 Marketingová filosofie (marketing concept) > Nejdříve poznej potřeby zákazníka a prodáš!
  • 1970 – Sociálně marketingová filosofie (societal concept) > Poznej potřeby Z, zohledni potřeby společnosti a prodáš!
  • Výrobková koncepce > Vyrob, co nejkvalitněji a prodáš!

Prodejní koncepce

podnik → produkt → prodej a reklama → zisk → z kvantity prodeje

Koncepce marketingu

trh → potřeby zákazníka → koordinace veškeré činnosti → zisk → vyplývající ze spokojenosti zákazníka

Vyrobit to, co se prodá a ne prodávat to, co se vyrobilo

Starý přístup k marketingu

  • Ztotožňování marketingu s prodejem
  • Důraz na získávání zákazníků místo na péči o ně
  • Snaha o dosažení zisku z každé transakce místo o cílevědomého dlouhodobého poskytování hodnoty zákazníkovi
  • Tvorba cen vycházející z nákladových kalkulací (oproti cenám definovaným marketingovým výzkumem)
  • Plánování každého komunikačního nástroje odděleně
  • Prodej produktu místo snahy o pochopení a uspokojení skutečných potřeb zákazníka

Novější (a poučenější) přístup k marketingu

  • Zlepšování znalostí o zákaznících, vytvoření databází zákazníků
  • Řízení vztahů se zákazníky
  • Lepší komunikace se zákazníky (digitální, virální, sociální sítě)
  • Užívání cílenějších médií
  • Integrace marketingové komunikace
  • Větší využívání nových technologií, inovace
  • Rozvoj elektronického obchodu

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.