Marketing je proces řízení, jehož výsledkem je předvídání, poznání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojení potřeb a přání zákazníka efektivním a výhodným způsobem, zajišťujícím splnění cílů organizace. Marketing je proces, který umožní vyhovět požadavku zákazníka a usnadnit prodej konečným spotřebitelům.
Znalost marketingu se vytváří zkušeností
Marketing zahrnuje činnosti, jako:
- nakupování
- prodej
- doprava
- skladování
- financování
- převzetí rizika
- standardizace a roztřídění výrobků dle jejich kvality
- zajištění informací o trhu
Marketing je…
- Orientován na zákazníka
- Výstup určuje marketingový výzkum
- Oboustranný proces
- Dlouhodobé cíle
Než začne firma něco vyrábět nebo nabízet:
- musí analyzovat potřeby zákazníků
- předpovědět typ, tvar, materiál
- odhadnout počet zákazníků (např. na základě velikosti trhu a konkurence)
- zjistit, kdy si tito zákazníci budou chtít výrobky kupovat (pozor na sezónnost)
- kde si je budou kupovat
- jakou cenu budou ochotni zaplatit
- jaké druhy komunikace využít
- odhadnout konkurenčního prostředí
= MARKETING
Zásady marketingu
- Vyrábět to, co si zákazník přeje
- Nabízet to tam, kde si to zákazník přeje a formou a cenou, jaká zákazníkovi vyhovuje
- Spokojenost zákazníka
- Vytvoření image, dobrého jména firmy
- Spokojenost vlastníků firmy, zaměstnanců
- Zajištění dostatečného zisku
Dělení marketingu
Mikromarketing > organizace se snaží přizpůsobit své produkty a marketingové programy definované skupině zákazníků (např. lokální marketing nebo individuální marketing)
Př. Hypermarket dělá marketing pro určitou pobočku, kterou přizpůsobí regionálním podmínkám.
Makromarketing > řeší obecné aspekty fungování tržního mechanismu (národní i mezinárodní měřítko) a řeší i také externality (vedlejší efekty) nebo sociální zodpovědnost
Klasifikace marketingu
Klasifikace podle partnera ve směně
Podskupiny | Typ marketingu |
Spotřebitelé | Marketing spotřebitelů |
Obchodníci | Marketing obchodu |
Průmysloví kupující | Průmyslový marketing Mkg. na trhu organizací |
Evropští kupující | Euro–marketing |
Mezinárodní kupující | Mezinárodní marketing |
Klasifikace podle předmětu směnného vztahu
Podskupiny | Typ marketingu |
Zboží | Marketing zboží |
Služby | Marketing služeb |
Organizace | Institucionální marketing |
Lidé | Např.: Marketing Madonny |
Myšlenky | Např.: Marketing živ. prostředí |
Klasifikace podle toho, kdo vstupuje do směnného vztahu
Podskupiny | Typ marketingu |
Komerční organizace | Komerční marketing |
Vláda | Vládní marketing |
Neziskové organizace | Marketing neziskových org. |
Maloprodej | Marketing maloobchodu |
Sportovní organizace | Marketing sportovních org. |
Klasifikace podle nástrojů
Podskupiny | Typ marketingu |
Databáze zákazníků a informace o zákazník. | Marketing s využitím databází |
Telefon | Telemarketing |
Přímý kontakt mezi dodavatelem a zákazn. bez prostřed. | Přímý marketing |
Fáze marketingových filosofií
- 1880-1930 Výrobní filosofie (product concept) > Vyrob co nejlevněji a prodáš!
- 1930-1950 Prodejní filosofie (sales concept) > Čím více reklamy, tím více prodáš!
- 1950 – 1970 Marketingová filosofie (marketing concept) > Nejdříve poznej potřeby zákazníka a prodáš!
- 1970 – Sociálně marketingová filosofie (societal concept) > Poznej potřeby Z, zohledni potřeby společnosti a prodáš!
- Výrobková koncepce > Vyrob, co nejkvalitněji a prodáš!
Prodejní koncepce
podnik → produkt → prodej a reklama → zisk → z kvantity prodeje
Koncepce marketingu
trh → potřeby zákazníka → koordinace veškeré činnosti → zisk → vyplývající ze spokojenosti zákazníka
Vyrobit to, co se prodá a ne prodávat to, co se vyrobilo
Starý přístup k marketingu
- Ztotožňování marketingu s prodejem
- Důraz na získávání zákazníků místo na péči o ně
- Snaha o dosažení zisku z každé transakce místo o cílevědomého dlouhodobého poskytování hodnoty zákazníkovi
- Tvorba cen vycházející z nákladových kalkulací (oproti cenám definovaným marketingovým výzkumem)
- Plánování každého komunikačního nástroje odděleně
- Prodej produktu místo snahy o pochopení a uspokojení skutečných potřeb zákazníka
Novější (a poučenější) přístup k marketingu
- Zlepšování znalostí o zákaznících, vytvoření databází zákazníků
- Řízení vztahů se zákazníky
- Lepší komunikace se zákazníky (digitální, virální, sociální sítě)
- Užívání cílenějších médií
- Integrace marketingové komunikace
- Větší využívání nových technologií, inovace
- Rozvoj elektronického obchodu