- Vliv moderního světového dramatu
MCHAT – Moskevské umělecké divadlo
- Otevřeno roku 1898
- Zakladatel Stanislavskij
- Užívali nové metody
Oficiální divadla Česka
- Kamenná divadla s klasickým repertoárem
- Např. Národní divadlo, Divadlo na Vinohradech
- Režisér – Jaroslav Kvapil
- Herci – Eduard Vojan, Eduard Kohout, Zdeněk Štěpánek, Hugo Haas, Saša Rašilov
- Autoři divadelních her
- Jaroslav Kvapil – Princezna pampeliška
- Frana Šrámek – Léto, Měsíc nad Řekou
- Julius Zeyer – Raduz a Mahulena
- Karel Čapek – Loupežník, Ze života hmyzu
- František Langer – Jízdní hlídka
- Rudolf Meder – Plukovník Švec
- Alois Jirásek
Neoficiální divadla
- Divadlo Vlasty Buriana
- Vzniklo v hotelu Adrie na Václavském náměstí
- Vlasta Burian – Martin Frič, Jaroslav Marvan
- Do her – improvizace, aktuální dění
- Po zatčení Buriana (1945) divadlo zavřeno
- Scéna DADA
- Vznik 1927
- Z Osvobozeného divadla se oddělila skupian kolem E. F. Buriana a J. Frejky
- Tanec, sborový zpěv, film, kabaretnost
- Divadlo Červena sedma
- 1909 – Hradec Králové
- 1910 – 1922 – Praha, nejprve v Rokoko, poté v hotelu Central
- Zakladatel a skladatel – Jiří Červený
- Eduard Bass
- Kabarety
- Skončilo pro nezájem publika
Avantgardní divadla
- Osvobozené divadlo
- „osvobodit“ o literální konvence
- Poetismus, dadaismus
- Lidová zábava, cirkus
- Forbína
- Levicová orientace
- Nejen Hitler, ale i hospodářské otázky (chudé)
- Kritika společnosti
- Režiséři – Jiří Frejka, Jindřich Honzl
- Autoři – Jiří Voskovec a Jan Werich
- Hudba a klavír – Jaroslav Ježek
- Nejen autorské
- Apollianer, V. Nezval
- Vest Pocket revue
- Do roku 1932 à ve skrze zábavný program
- Po roce 1932 à satirické texty
- „Intelektuální slovní klauni“
- Vysoká umělecká úroveň
- Divadelní hry V + W
- Předscény
- Inspirace Chaplin, Hurdy
- Hry
- Vest Pocket revue
- Caesar (1932) à fašismus
- Osel a stín (1933) à fašismus
- Balada z hadrů, Rub a líc, Těžká Barbora (1935-1937)