Komunikace a prezentační dovednosti

Komunikace = Základní předpoklad úspěšného přežití v lidské společnosti.

Z latinského Communicatio (= sdělení)

Definice podle Akademického slovníku cizích slov

  1. přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci růz.
    komunikačních systémů za použití růz. komunikačních
    médií, zejm. prostřednictvím jazyka, sdělování;
  2. veřejná doprava, veřejné spojení;
  3. prostor vymezený pro spojení dopravními prostředky, dopravní cesta.

Proč komunikujeme?

  • potřeba něco sdělit a sdílet
  • touha po bližším kontaktu a podpoře
  • potvrdit si vlastní názor
  • upoutat pozornost a získat společenské postavení
  • zvládnout sociální roli

Základní prostředek pro:

  • výměnu informací
  • ovlivňování
  • přesvědčování druhých lidí

Co ovlivňuje komunikaci

  • osobní zkušenosti (fixovaná vzpomínka ovlivňuje prožitky)
  • typologie osobnosti a vrozené vlastnosti (jako například postoje)
  • úhel pohledu
  • vyjadřovací schopnosti a kreativita

Problémy komunikace

  • sociální demence
  • v mezilidské komunikaci objektivní pravda neexistuje

Tři zákony komunikace

  1. Nelze nekomunikovat – i když nemluvíme, přesto komunikujeme.
  2. Nelze neovlivňovat – každé naše slovo i gesto ovlivní prožívání a jednání druhého (používání emotikonů při písemné komunikaci)
  3. Nelze nejednat – neustále komunikujeme činem

Základní stavební kameny komunikace

  1. Odesílatel – sděluje informaci, kódování zprávy
  2. Zpráva – to, co odesílatel odesílá; samotné sdělení; mnohdy převažuje neverbální komunikace
  3. Příjemce – dekódování zprávy
  4. Zpětná vazba – zjistit, zda sdělení mělo správný efekt

Řeč barev a vůní

  • modrá – studenost, důvěryhodnost, asociuje vodu
  • červená – agresivní, vášnivá, láska
  • žlutá – optimismus, mladost, vitálnost
  • růžová – něha a láska, růžové brýle
  • zelená – naděje,
  • bílá – čistota
  • fialová – magičnost, tajemnost

Asertivní chování

Manipulativní chování

Komunikace a prezentační dovednosti

Neverbální komunikace

  • vždy posuzovat celý kontext a danou situaci
  • neexistuje univerzální kuchařka neverbální komunikace
  • jedno gesto může mít u různých jedinců různý význam
  • uvědomit si, čeho si při komunikaci všímat

Součásti neverbální komunikace

  • Mimika – výraz obličeje (čelo, oči, obočí, nos a ústa)
  • Kinezika – pohyby těla (přešlapování), vliv temperamentu a sebevědomí
  • Gestika – pohyb rukou, projev temperamentu, zděděná, v emočně vypjaté situaci jsou velmi průkazně
  • Proxemika – prostorová komunikace, vymezení prostoru, vzájemná vzdálenost osob, rozsazení u stolu, rozmístění židlí
    • intimní zóna (do 60 cm)
    • osobní zóna (60 cm až 1,2 m)
    • společenská zóna (1,2 m až 2 m)
    • veřejná zóna (2 m a více)
  • Haptika – komunikace dotykem (podání ruky, facka, laskání…)
    • podání ruky – leklá ryba (nízké sebevědomí x opovržení) nebo drtící stisk (agresivní sklony, dominantnost)
  • Posturologie – význam postojů a držení těla, pozice rukou a nohou
  • Vizika – oční kontakt, navázání kontaktu, náklonnost, příjemné a nepříjemné pohledy

Prezentační dovednosti

  • První dojem – pozdravit, ukázat důvěryhodnost, dress code (doporučení – decentní šperky, pastelové barvy, pozor na boty, nevhodné jsou výrazné barvy)
  • Rozvržení – správná osnova, přizpůsobit obsah tipu prezentace (technika 5W + 1H),
  • Empatie – co očekávají posluchači? – představte si publikum
  • Struktura – od obecného ke konkrétním, metoda úvod (15 %) > hlavní část (75 %) > závěr (10 %)
  • Empatie – sledovat reakce posluchačů a reagovat, otázky, zpětná vazba
  • Názornost – přitáhnout pozornost pomocí ukázek, ochutnávek, vlastního zážitku, videa, citátu, obrázků, zkušenosti ze života…
  • Tréma – nervozita, může nutit ke zlepšování
  • Aktivita – gesta, pohyby, co dělám s rukama, pozor na zlozvyky
  • Chyby – doslovné čtení, zády k posluchačům, neartikulování, žvýkačka…
  • End – včas skončit, předvídat nepříjemné otázky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.